CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
create your own banner at mybannermaker.com!
Copy this code to your website to display this banner!

Sunday, February 13, 2011

Maksiat terjadi bukan hanya kata-kata

Bersama Ustaz Yahya (di tengah), pengasas KEWAJA 



Aktiviti  bersama para responden

       Semalam pada tanggal 12 Februari 2011, saya bersama beberapa orang rakan saya telah mengadakan satu penyelidikan modal insan di Kem Modal Insan Kewaja, Gombak, Selangor. Di situ menempatkan perempuan-perempuan yang terlanjur dan berlindung di bawah pusat bimbingan itu. Hampir keseluruhan perempuan yang ditempatkan di situ sedang mengandung dan beberapa orang yang bermasalah sosial.
 Di sini, saya tidak berniat untuk menceritakan keabaiban orang lain, tetapi ingin menyelitkan tentang hal bahasa yang saya dapat kesan daripada penyelidikan saya.

      Sewaktu aktiviti berbual mesra dengan para responden, saya tertarik dengan salah seorang responden yang cacat pendengaran serta bisu. Cara hendak berbicara dengannya juga memerlukan pen dan kertas untuk menulis. Jika sebelum ini kebnyakan responden yang menyatakan bahawa pujuk rayu lelaki yang menghanyutkan mereka ke kancah penzinaan, bagaimana pula dengan responden ini yang bisu malah tidak boleh mendengar tutur kata daripada mangsanya. Oleh itu, saya boleh menyimpulkan di sini bahawa maksiat bukan sahaja boleh dilakukan dengan melontarkan bahasa-bahasa yang manis kepada mangsa, bahkan menerusi bahasa badan juga boleh terpengaruh untuk memenuhi kehendak nafsu. Nau'zubillahminzalik. Semoga dijauhkan.

    Menerusi penyelidikan ini, saya akan menjadikannya sebagai satu pengajaran dan pedoman untuk lebih berhati-hati pada masa depan. Bukan sekadar bahasa sahaja yang perlu dijaga, malah perilaku juga harus dijaga. Hal ini disarankan agar saya dan seluruh anggota masyarakat wanita yang lain akan lebih berwaspada terhadap ancaman-ancaman yang kita sendiri tidak dapat menjangkakannya.


No comments:

Post a Comment