CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
create your own banner at mybannermaker.com!
Copy this code to your website to display this banner!

Tuesday, March 15, 2011

Bahasa pengikat ukhuwah

     Baru-baru ini, saya telah menghadiri sebuah perkampungan Melayu Johor yang melangsungkan pertandingan permainan gasing. Gasing merupakan sejenis permainan tradisioanal yang begitu popular dalam kalangan anggota masyarakat pada suatu ketika dahulu. Kepenatan membanting tulang  dalam mencari rezeki menyebabkan  orang Melayu pada suatu ketika dahulu mencari alernatif untuk bergembira tanpa mengeluarkan belanja yang besar dan menggunakan bahan terbuang.


     Hal ini telah menimbulkan idea kepada masyarakat Melayu untuk mencipta permainan gasing  yang diperbuat daripada saki-baki kayu yang terbuang. Pelbagai faedah boleh didapati daripada permainan gasing ini. Selain dijadikan sebagai hiburan dan juga memanfaatkan bahan terbuang, permainan gasing juga dapat mengembangkan idea-idea masyarakat Melayu, dan ini terbukti dengan kemunculan pelbagai bentuk gasing dan teknik permainannya.


     Saya lihat penduduk kampung di sini mempunyai semangat toleransi yang tinggi sehinggakan mereka menganggap saudara antara sesama mereka. Gasing bukan sahaja menjadi permainan orang dewasa malah turut dimainkan oleh golongan remaja dan kanak-kanak. Mereka bermain gasing untuk beradu kemahiran, kecekapan, kepantasan, dan kerjasama berpasukan. Di samping itu, mereka juga dapat mengeratkan hubungan sesama mereka dan berpeluang berbincang tentang pelbagai perkara.


     Namun, dalam kalangan mereka, mereka menggunakan bahasa Jawa dalam bertutur sesama mereka. Walaupun saya tidak faham, namun saya hormat dengan cara hidup mereka dan lebih-lebih lagi mereka terdiri daripada golongan warga tua. Saya difahamkan oleh masyarakat kampung itu bahawa dengan bahasalah merupakan salah satu penyatuan masyarakat di kampung ini. Selain itu, melalui bahasa juga kampung ini dikenali dan mempunyai keunikan yang tersendiri. Saya juga tertarik dengan anak-anak muda di kampung itu yang fasih dalam bahasa Jawa.


     Kesimpulannya, individu yang mendiami kelompok budaya sesuatu kumpulan, pengaruh budaya tersebut mudah meresap ke dalam dirinya. Misalnya saya merupakan keturunan Bugis tetapi dibesarkan di kawasan yang bukan didiami oleh kelompok budaya Bugis, maka kebudayaan Bugis itu kurang dipraktikkan dalam diri saya. Saya juga tidak fasih dalam berbahasa Bugis dan hanya mengetahui beberapa perkataan bahasa Bugis sahaja. Berbanding dengan kampung yang saya lawati tadi, masyarakatnya fasih berbahasa Jawa dan mengamalkan budaya Jawa dari usia muda sehingga ke tua. 






No comments:

Post a Comment