CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
create your own banner at mybannermaker.com!
Copy this code to your website to display this banner!

Thursday, March 17, 2011

Sukar memahami bahasa

     Sering kali kita menyuruh rakan kita mengulangi kata-katanya kerana ingin memahami dengan jelas perkataan yang diujarkan. Terdapat beberapa faktor mengapa keadaan ini berlaku. Antaranya disebabkan faktor persekitaran yang bising sehinggakan orang yang mendengar pertuturan tersebut tidak dapat menangkap maksudnya dengan jelas. Dalam situasi ini, kebiasaannya kita akan bercakap dengan kuat bagi melawan bunyi bising tersebut. Antara tempat-tempat yang biasa mengalami keadaan sedemikian adalah seperti di pasar, jalan raya, karnival-karnival, pertunjukan hiburan dan sebagainya. Oleh itu, kata-kata yang dipetuturkan perlulah jelas agar pendengar yang mendengarnya dapat memahami maksud yang ingin disampaikan.


     Lazimnya, pertuturan seumpama ini dipertuturkan dalam suasana yang tidak formal. Misalnya hendak membeli ikan di pasar, penggunaan bahasa yang mudah akan digunakan. Penggunaan struktur bahasanya juga longgar atau sering mengabaikan penggunaan tatabahasa yang betul. Namun dalam situasi seperti ini, isi maklumat menjadi keutamaan berbanding penyusunan ayat yang betul. Misalnya :

Pembeli : Ikan ni berapa sekilo?

Penjual : Lima ringgit je.

 
     Namun berbeza dengan pertuturan secara formal. Pertuturan seperti memerlukan tempat yang terhindar daripada bunyi bising. Misalnya perbincangan mengenai urusan pekerjaan. Perbincangan seperti ini juga boleh dikenali sebagai bermesyuarat yang lazimnya dibuat di dalam satu bilik khas. Situasi ini berbeza dengan situasi yang pertama kerana dalam perbincangan seperti ini memerlukan suasana yang senyap bagi memudahkan maklumat dapat disampaikan dengan berkesan. Selain itu, dengan suasana yang tenang dapat membantu ahli-ahli mesyuarat berfikir dan dapat membuat keputusan yang tepat.


Pasar malam Tanjong Malim


Bilik mesyuarat Jawatankuasa Mahasiswa Kolej KHAR, UPSI

No comments:

Post a Comment